Galerie vozového parku

GALERIE BOKORYSŮ AUTOBUSŮ

Odkazy uvedené v textu otvírají daný obrázek do nového okna, všechny odkazy jsou přehledně uspořádány pod tímto odkazem :


Můžete nahlédnout do obrázkové galerie autobusů, které jezdily a jezdí v ČSAD d.z. 106 Kladno až ČSAD KLADNO a.s. , typy jim příbuzné i prototypy, které se nedostaly do výroby. Převážně se jedná o výrobky vysokomýtské Karosy. Bokorysy autobusů jsou v podobě, jak daná vozidla opustila výrobní závody. Přesnost detailů je dána dostupnými materiály autora.

První typem je malý autobus PRAGA RN - RND. Tento autobus zajišťoval dopravu v poválečných letech. S ním v podnicích ČSAD jezdily starší předválečné autobusy i některé kořistní ze 2. světové války. Po znárodnění byla ze Sodomkovy továrny na karoserie ve Vysokém Mýtě ustanovena Karosa n.p., pověřená vývojem a výrobou autobusů a požárních vozů. Prvními typy vzniklými v Karose byly Škoda 706 RO trambusové konstrukce . Autobusy byly postaveny na upravených podvozcích Škoda Š 706 R. Byly jedenáctimetrové délky v provedení městském, linkovém i turistickém. Tato autobusy byly prvním pilířem masové dopravy v nově vzniklých podnicích ČSAD.

V první polovině 50. let byl vyvinuta na modernizovaném podvozku 706 RT nová řada autobusů Škoda 706 RTO. Autobusy byly opět 11metrové, s motorem vpředu, s trambusovou karoserií, velmi líbivých tvarů. Vyráběly se v provedení Š 706 RTOMex městské, Š706 RTOCar, linkové a Š 706 RTOLux jako zájezdové autokary. Jejich výroba byla zavedena i v dalších podnicích, např. LIAZ Holýšov. Licenčně se vyráběly i v Polsku. Připravovány byly i další provedení, kloubový Š 706K a autobus - návěs. Jejich výroba se ale neuskutečnila. Kloubový autobus se nakonec vyráběl v Polsku. Výroba řady 706 RTO skončila v Karose v polovině 70. let. V našem podniku byl samozřejmě velmi rozšířen. Pro větší přepravní kapacity byl používán autobusový přívěs Jelcz PO 1E, konstrukčně příbuzný autobusům Š706 RTO. Vyráběl se v Polsku. V kladenském ČSAD byly autobusy s přívěsy nasazovány na vytížené trasy z Kladna do Prahy, Berouna, Stochova, Zbečna a pro dopravu horníků do dolů.

Konec padesátých let byl v Karose ve znamení vývoje autobusu konstrukčně neodvozeného od nákladního automobilu. Vznikla tak řada Karosa Š 11. Autobusy této řady měly samonosnou karoserii, sestavenou z jednotlivých panelů. Pohonná jednotka byla umístěna mezi nápravami pod podlahou. Nástupní dveře proto mohly být také vpředu u řidiče. Během vývoje vznikl prototyp na podvozku 706 RTO, řada Š11 se vyráběla, ale pouze jako bezrámová. Postupně se vyráběly typy ŠM 11 městský jako první autobus s automatickou převodovkou, ŠL 11 linkový a ŠD 11 turistický i v luxusnějším provedení. Na základě řady Š11 bylo připraveno několik prototypů trolejbusu ŠM 11Tr, který jezdil ve zkušebním provozu některých měst. Byl připraven i kloubový autobus ŠM 16.5. I jeho vývoj byl zastaven po vyrobení prototypů. Poslední z nich jezdil ještě v osmdesátých letech v Pardubicích. Uvažovalo se i variantách kratších ŠM 9, ŠL 9 a ŠD 9. I když výroba řady Š11 začala souběhem s řadou 706 RTO v polovině 60 let, v našem podniku se začaly objevovat až na začátku let sedmdesátých. Ve druhé polovině 70 let již ve vozovém parku převládala nová řada Š 11.

Po postupném vyřazování autobusů Š 706 RTO nebyl ve vozovém parku dopravních podniků i ČSAD autobus s větší kapacitou. Proto bylo rozhodnuto a nákupu autobusů maďarské výroby Ikarus 280. Tento kloubový autobus vyniklý na základě spolupráce s německou firmou MAN pokrýval veškeré požadavky velkokapacitní dopravy 70. A 80. let. Dodával se v provedení dlouhém 16.5 m a to v městském a linkovém provedení. V tehdejším ČSAD d.z. 106 Kladno byly velkokapacitní autobusy nově zařazeny i do provozu MHD. Měly robusní kontrukci a cestujícími byly přezdívány "čabajka" a řidiči "maďar". Poslední ikarusy byly vyřazeny až z nástupem nízkopodlažních autobusů.

Během 70. let probíhal vývoj v n.p. Karosa Vysoké Mýto nové řady autobusů nahrazující autobusy Š11. Řada 730 měla motor vzadu, v té době moderní hranaté tvary a přinášela více pohodlí pro cestující i řidiče. Po výrobě prototypů se sériová výroba rozeběhla v létě 1981, kdy byl k dodán poslední autobus Š11. Nová řada se sestávala z typů : nejprve C 734 - 11 metrový linkový autobus, LC735 a LC 736 11metrový turistický a luxusní autokar a nejpozději se začal vyrábět typ B731 městský. I nejluxusnější provedení nebylo z výroby vybaveno aktivní klimatizací. V kladenském ČSAD došlo k nahrazení autobusů Š 11 v provozu rychle, během 5 let. V roce 1986 proběbla modernizace řady, autobusy dostaly přeplňovaný motor LIAZ, novou tižší zadní nápravu a městské autobusy se začaly vyrábět i v provedení s mechanickou převodovkou B 732. Na konci 80 let začaly být dodávány kloubové autobusy linkového provedení C 744. Již vůz z ověřovací série začal jezdit v našem ČSAD. Celkem bylo dodáno 6 kusů a později 2 městské B 741. Linkové C 744 již byly vyřazeny z provozu.

Po privatizaci francouzkou společností Renault V.I. začala vyrábět KAROSA a.s. modernizovanou řadu 930. Řada autobusů je tvořena základními typy B 931 a B 932, B 941, linkovými C 934 a LC 935 a luxusním LC 936 s klimatizací. Začal se z dovezeného skeletu montovat nízkopodlažní městský autobus francouzké konstrukce Agora, nazývaný Citybus. Všechny typy používaly motory Renault. V ČSAD KLADNO a.s. nyní (v roce 2003) tvoří páteř vozového parku autobusů.

V roce 2001 se rozeběhla výroba 2. modernizace původní řady 730. Po fúzi firem Renault V.I. a IVECO do společnosti Irisbus dostala řada motory IVECO Cursor splňující nejvyšší emisní limity. U řady 950 se prodloužila délka na 12 m, karoserie je antikorozně chráněna ponořením do katoforetické lázně, od roku 2003 se montují všechna skla lepená do skeletu. Vyrábí se městské typy B 951 a B 952 s původní délkou 11 m, kloubový B 961, linkové C 954 a C 955 i luxusní linkový autobus C 956 Axer pro dlouhé linky a autokar LC 956. Pro francouzký trh se dodává C 955 v provedení Recreo, který je nejúspěšnějším exportním typem Karosy. Nyní naše společnost kupuje převážně autobusy této řady.

V roce 2003 se začal vyrábět autobus pro delší linky Ares v patnáctimetrovém provedení. Připravují se i další varianty 10, 12, 12.8 a 13.5 m. Na rýsovacích prknech a obrazovkách počítačů již ale vznikají nové verze, které nahradí dosavadní řadu 730/930/950.

© Pavel PETR 2003

e-mail : ppetr@csadkladno.cz

ČSAD MHD Kladno a.s., Železničářů 885, Kladno - Kročehlavy, 272 80, email: csadkladno@csadkladno.cz
KD SERVIS a.s., Železničářů 885, Kladno - Kročehlavy, 272 80, email: kdservis@kdservis.cz